SEKOLAH KLUSTER KECEMERLANGAN


Pages

Subscribe

Wednesday, May 28

Bacaan Al-Quran

Saya membaca Surah Yassin tapi, saya membacanya dari tulisan romanis namun begitu, saya telah menyemak bacaan saya (sebutannya) dengan membaca dihadapan org yg biasa membaca surah Yassin dan saya juga telah menyemak bacaan saya melalui petikan bacaan dari CD bacaan Al-Quran. Apakah hukumnya?
Jawapan Bismillahirrahmanirrahim.
Alhamdulillah.Salawat dan salam ke atas Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam.

Surah Yaasin adalah salah satu surah-surah al-Qur'an. Al-Qur'an itu diturunkan dalam bahasa dan lidah Arab di mana bahasanya, hurufnya, cara membacanya, susunan katanya, pengertiannya adalah menurut kaedah Bahasa Arab.Hukum menulis atau membaca ayat-ayat al-Qur'an dengan huruf romanis/latin atau huruf selain arab adalah HARAM menurut Mazhab Syafi'e. Penulisan dan pembacaan al-Qur'an dengan huruf selain Arab boleh merosak dan merubah lafaz al-Qur'an, boleh menambah dan mengurangi huruf al-Qur'an, boleh merosak bacaan al-Qur'an dari segi makhraj dan sebagainya.
Oleh itu, membaca surah Yaasin dan apa-apa juga ayat atau surah al-Qur'an hendaklah yang ditulis dalam bahasa Arab terutamanya mushaf al-Qur'an itu sendiri. Sekiranya tidak mampu untuk membaca al-Qur'an maka wajiblah dipelajari sedaya mungkin daripada guru yang mengetahui.
Wallahu a'lam.

0 sila komen disini: