SEKOLAH KLUSTER KECEMERLANGAN


Pages

Subscribe

Wednesday, May 28

Masalah haid tidak menentu

Soalan assalammualaikum datuk
Di sini saya ingin bertanyakan mengenai masalah haid
contohnya begini, biasanya saya datang haid dalam tempoh 7 hari, kemudian saya akan bersih dalam tempoh 2-3 hari,selepas itu darah haid itu akan ada kembali dalam tempoh hingga 2-3 hari lagi.
Selalunya beginilah keadaan saya bagi setiap bulan.Persoalannya sekarang..
adakah saya wajib bersembahyang dalam tempoh
saya bersih itu dan bolehkan saya berpuasa sekiranya keadaan ini berlaku pada bulan ramadhan?

-terima kasih -
Jawapan ASSALAMUALAIKUM WRH.

Alhamdulillah. Salawat dan salam ke atas RAsulullah SAW.

Anda wajib mandi hadas besar, bersembahyang dan berpuasa Ramadhan sebaik sahaja bersih. Jika darah haid keluar kembali selepas itu dalam tempoh kurang daripada 15 hari daripada tarikh mula keluar bagi pusingan haid bulan itu, maka keadaannya tetap dikira sebagi darah haid juga (haram solat/puasa dsb.)Jika lebih daripada 15 hari maka ia dikira darah istihadhah (darah penyakit)di mana wajib ke atasnya solat dan puasa Ramadhan.

Sekian, wassalam.

0 sila komen disini: