SEKOLAH KLUSTER KECEMERLANGAN


Pages

Subscribe

Sunday, October 5

Pengiraan Fidyah dan Kadarnya

Soalan; Saya kini berusia 29 tahun dan mendapat haid ketika berusia 9/10 tahun selama lebih kurang 7 hari sebulan dan sepanjang itu, saya tak pasti samada saya ada menqada puasa atau tidak dan saya mengagak saya mula menqada puasa ketika berumur 26 tahun. Oleh kerana tidak pasti, saya membuat pengiraan seperti berikut:-
9 - 27 = 19 tahun
19 tahun x 7hari sebulan = 133 hari
a) Adakah puasa yang saya qada akan berganda dan kalau berganda, berapakah jumlah hari yang harus saya qada?
b) Bagaimana untuk saya mengira fidyah dan jumlah fidyah yang dikenakan ke atas saya?
c) Bolehkan Ustaz menjelaskan secupak beras bersamaan berapa gram?


Jawapan;

1. Puasa yang perlu diganti tidak bertambah/berganda. Jadi, puan/saudari hanya perlu mengganti puasa sebanyak 133 hari sahaja (jika merujuk hitungan puan/saudari tersebut).

2. Mengenai fidyah, menurut jumhur ulamak (mazhab Imam Malik dan Imam Ahmad); fidyah juga tidak berganda. Mengikut pandangan jumhur ulamak; puan/saudari hanya perlu mengeluarkan fidyah mengikut jumlah hari qadha (bagi puasa Ramadhan yang lalu) yang gagal puan/saudari laksanakan apabila masuk Ramadhan baru. Walaupun berkali-kali Ramadhan baru menjelang dan puasa lampau masih tidak diqadha, jumlah fidyah untuknya tidak bertambah sebagaimana juga puasa tadi. Merujuk kepada bilangan hari yang puan/saudari nyatakan itu, maka jumlah fidyah yang perlu puan/saudari keluarkan ialah 133 fidyah sahaja. Wallahu a’lam.

Namun menurut mazhab Imam Syafi’ie; jumlah fidyah menjadi berganda dengan bertambahnya Ramadhan yang dilampaui (tanpa melaksana qadha puasa untuk Ramadhan sebelumnya). Jadi berdasarkan pandangan mazhab Syafi’ie ini, mengikut perkiraan saya (wallahu a’lam); jumlah fidyah yang puan/saudari perlu keluarkan ialah 1330 fidyah. Wallahu a’lam.


3. Kadar satu fidyah ialah secupak beras (menyamai ukuran hari ini; 650 gram beras). Menurut mazhab Imam Abu Hanifah; harus dikeluarkan dengan wang senilai dengan harga beras itu. Malah beliau mengharuskan menunaikan fidyah itu dengan memberi makan orang miskin, yakni membuat makanan dan kemudian menjemput orang miskin menikmatinya. Memakai pandangan Imam Abu Hanifah ini, Syeikh 'Atiyah Saqar rhm (bekas pengerusi Lujnah Fatwa al-Azhar) menyebutkan; satu fidyah ialah dengan memberi makan seorang fakir/miskin dengan makanan yang mencukupinya untuk makanan pagi (ghada’) dan malam (asya’).

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Fiqh al-‘Ibadat, Hasan Ayyub, hlm. 449.
2. al-Fatawa Min Ahsanil-Kalam, Syeikh 'Atiyah Saqar, jil. 2, hlm. 16.

0 sila komen disini: